Monday, October 31, 2011

Ikowt Ske Kita (ISK) & Ske Hati (SH)

salam...
smoga smua brada dlm redha Allah.. iA..

dgn nama Allah yg Maha pengasih lg Maha penyayang..
luv u Allah..

2mgg lps bwk knk2 ke ISK..
gabung ngan knk2 UM..
pengurusan yg best.. lebey ok dari yg ktorg sdiakan utk knk2 ktorg yg laen sblm niey..
alhamdulillah..
hope yg dtg aritu trasa best jgk..
ke sy jer yg syok sndrik???

~graf wajib ingat~

mmg byk dpt bljr bila pergi ISK n SH buat kali ke2..
sgt byk yg x btol dperbetulkan balik.. alhamdulillah..
program2 niey mmg ikowt ske kita jer.. nak gi ke x...
x lay paksa knk2 pergi kan..
n iA.. yg pergi tu pown Allah yg pilih...
n sbaek2 pemilih adlh Allah..

walau dberi peluang buat kali ke746 tp kalo kita ngan ske hatinya x nak pergi boley jer kan..
cuma takowt2 da x der peluang buat kali ke746.5...
takowt sgt~ kalo2 Allah da boring ngan kita..
da mls lyn krenah kita...
da putus harapan bhawa kita akn brubah kalo bg pluang skali lagi...ZASS.........

n bak kata k.fiza aritu..
kalo da join program.. da x lay kuar slagi blum habis..
tkowt sesat.. org ckp laen dia phm laen coz dgr sparuh2..
mcm smyg b'jmaah jgk..
ikowt ske hati kita nak join jmaah tu x.. tp....
x lay sesuka hati jer nak kuar..
kne ada alasan yg kukuh lg mantop..

ISK la yg bk mata sy sluas2nya..
ISK from my lovely bro~
time tu bru tau kita niey djadikkan Allah bkn ngan sia2..
bkn sesedap rasa n bley wat sesuka hati jer kat dunia niey...
kita ada misi yg besar..
tugas yg sgt berat smpai mkhluk2 laen menolak tugas niey.. (33:72)

x kan r Allah jdikkan kita sbgai sbaek2 ciptaan tp just utk memakmurkan bumi..
kalo nak memakmurkan sgt....
x yah tbg pokok, 
x yah bunuh binatang2, 
x yah tarah bukit bukau, 
x yah wat kreta.. nanti udara tercemar... 

x kan r Allah da bg akal, 
bg sgala kelengkapan kat bumi niey... 
just utk kita berhibur, 
mkn2, 
maen2 kat dlm niey... 
Allah mesti nak bg kita tugas yg sgt2 berat.. 
kalo x apa beza kita ngan ayam itik kat blkg rumah tu....

memakmurkan alam tu ke tgs kita??
ke tgs kita jdik doktor or engenior or akaunten or cikgu??
benda tu ke yg Allah tanya kat padang masyar nanti??

maybe knk2 zmn skrg da terdedah ngan tgs kita niey... (2:30 n 51:56)
da citer time PAI form 5 pown kan..
tp x prasan apa mksd khalifah yg sbnr tu..

Allah x redha slagi mana undang2 Allah tu x tertegak d muka bumi niey...
so.. sbgai khalifah yg dpertanggungjwbkan ngan tgs niey..
kita smua kne brusaha nak tegakkan udg2 Allah niey..
bkn tgs dia or diorg..
tp kita semua..
KITA!!! smua ummat islam!!!

coz benda niey fardu ain..
bljr medik, dentist sumer tu just fardu kifayah kan??
so.. mne lg penting??

~syahadah al-haq~ kebenaran syahadah...

about SH...
syahadatul haq... senang jer kan mengucap 2 kalimah syahadah..
tp pernah x kita tunaikan haq2 syahadah kita??
kalo la mengucap tu sesenang mkn ABC..
x der nyer org arb quraisy bermati2an nak mematikan ajrn islam 1400 thn dlu~

dorg percaya yg Allah tu tuhan.. Allah tu Robb~
Allah yg buat dunia..
Allah yg berkuasa.. mencipta, memiliki, memberi rezki...
coz dorg percayakan tuhan nabi ibrahim...
tp... dorg x meletakkan Allah sbgai Ilah mereka..
dorg x sanggup nak jdikkan Allah tu sbgai sembahan mereka...
dorg x nak bergantung harap pd Allah..

dorg nak smtg yg dpt dipegang bila dorg mengharap..
dorg nak bg mknn, wangian utk tunjuk penghargaan pada tuhan...
dorg ber-Ilah-kan 360 berhala kat skeliling kaabah tu...

dorg tau~
bila dorg mengucap...
bila dorg kata.. "aku naek SAKSI bhwa tiada tuhan slain Allah n nabi Muhammad pesuruh allah"
pergantungan harap mereka hanyalah pd Allah..
hanya Allah yg mereka sembah..
hanya Allah yg mereka takuti...
spertimana bilal yg x takowt pada tuan bila dia tau dia ada Tuhan..

n sepertimana saksi dkt mahkamah..
saksi kne BERI KETERANGAN... menceritakan kebenaran..
apa yg dia tahu n percaya betul...
kne tunjukkan bukti2 kata2 dia...

so..
sbgai SAKSI..
maknenyer kita da berjanji ngan Allah kita nak menyampaikan kebenaran niey..
menyampaikan Islam pd smua..
bkn just islam pada nama.. just pada kad pengenalan..
tp islam yg btol2 lahir dari dalam diri..
islam yg btol2 kita amalkan.. 
coz islam adalh cara hidop..

so.. 
kne mkn cara islam.. 
tidur cara islam... 
bljr cara islam.. 
msk tandas cara islam.. 
potong kuku cara islam... 
smyg, puasa, sedekah.. berpakaian.. 
sumer benda dari sekecil2 virus hinggalah sebesar2 alam... sumer kne gne skema Allah n rasul~

jom ikowt skema Allah n Rasul~`

ayuh.. tunaikan haq2 syahadah kita~
mengucap tu x r sesenang mkn Abc rupanya...

wa~abc kegemaranku~

salam~aman~

3 comments:

Nurul Wahida said...

assalamualaikum ukhti. aseef jiddan. nk bgtau, ayt ats tu 51:56 kan, bukan 52:56 kan? =)

Nur said...

wslm.. a'ah.. uhu7.. jzkk nurul wahida.. sudi menegur.. x sdar.. asif~

Miss Prada said...

nak like..!