Thursday, January 24, 2013

3 qul n al masad/ al-lahab bahagian last

salam..
smoga smua dlm redha Allah dlu, kini n slamanya.. iA..

alhamdulillah..
tsumal hamdulillah..
akhirnya.. abes jgk.. keh2..
lama giler amik masa...

sori.. byk masa dhabiskan ngan mlyn prsaan futur, malas, x bermaya.. alhamdulillah.. back to d right tract.. iA.. kekalkan prasaan niey ya Rahim!! ameen...

al-masad...
scara khususnya Allah turunkan satu surah niey kpd org otai kafir quraisy... abu lahab...
lahab means kemerah2an.. cntek gak r dia niey KOWT.. dia b'bangga ngan nama tu.. tp dlm conteks ayt yg Allah bg.. Allah menganjing/mengata/mengejek namanya lahab (neraka.. api yg mengelojak..)

n of coz surah niey valid spnjg zaman.. mean.. surah niey utk kita jgk.. bkn smata2 utk dia sorg je.. kalo perangai kita sme ngan dia.. maybe kita lah yg dlaknat Allah tu.. yg da dicop awl2.. "Aku x nk masukkan ENGKAU dlm syurga Aku.." nauzubillah...

Rasulullah yg kita cntai tu.. bila dpt tahu t'pilih jadik rasul.. menggigil bdn dia.. demam 3 hari.. x kuar rmh.. btapa beratnya permintaan Allah niey.. sgt2 susah kowt jdik khalifah niey... amanah yg sgt bsr.. Rasul sndrik x sure bley bw x sumer ummat dia nieh... jom2.. bantu ar-rasul!!

bila rasul demam tu.. abu talib n isternya pown dtg melawat.. n rasulullah smpaikan pd bapa saudaranya yg t'cinta tuh akn amanah yg tlh dpertanggung jwbkan kpdnya.. abu talib x menerima agama yg rasul bw tp dia ckp.. "smpaikanlah... tp jgn bg abu lahab tahu..." coz time tuh mmg abu talib rasa yg abu lahab niey mmg akn menentang rasulullah SAW...

rasulullah pown sampaikan scara smbunyi2 (sirr) x nk bg pemuka2 quraisy menentang.. kene kumpul kekuatan dulu awl2 nieh..

bila diturunkan ayt Allah mintak smpaikan scara terang2an.. (3 thn kemudian..) rasul kumpulkan smua org kat bukit safa.. (erp.. silap yer ckp td ank2.. asifah..)

semua org berkumpul nk dgr apa yg rasulullah nk smpaikan.. btapa b'pengaruhnya ar-rasul kita.. hu3.. sape2 yg x bley dtg diorg utuskan hamba utk gi dengar apa yg rasul nk smpaikan... n sperti biasa crita yg biasa kita dgr rasul tanya percaya x kalo aku ckp ada sgerombolan tentera nk serang kota mekah skrg?? (padahal benda tu sgt mustahil kowt sbb mekah da terkenal ngan ngara yg dlindung Allah stelah peristiwa tahun gajah... tp dorg ttp percaya...) 

dorg ckp.. engkau kan al-amin.. x pernah ckp bohong... of coz ktorg percaya... n bila rasul menyeru bahawa balasan Allah yg Maha Berat akn menimpa mereka smua kalo x ikowt suruhan Allah n tinggalkan apa yg Allah larang abu lahab terus bangun, kutip batu n angkat tgn utk baling batu tuh... maka turunlah ayt pertama surah al-lahab...

bayangkan adik2 yup... abu lahab yg bilamana rasulullah dlahirkan dia telah memerdekakan seorg hamba perampuan.. (tsuwaibah... yg smpat jdik ibu susuan rasul sekejap..) nk mnunjukkan btapa gmbiranya abu lahab niey time rasul lahir.... kgembiraan dia niey sgt ikhlas smpaikan kat neraka nanti dia akn dpt segelas susu setiap hari isnin... walau duk dlm neraka.. niey mmg special kes r... org2 nraka mesti dengki giler bila abu lahab niey dpt susu coz hari2 dorg terpaksa minum darah bercampur nanah, muntah.. wallahualam...

betapa Maha Pemurahnya Allah.. tetap meraikan sekecik2 kebaikan yg kita buat... subhanallah...

bayangkan.... abu lahab yg mengahwinkan 2 ank lelakinya ngan 2 ank prempuan rasulullah... bapak mertua mana yg sanggup bagi ank dia kat sape2 yg dia x percaya kan?? da r ank lelaki.. bg dorg ank lelaki niey sgt berharga kowt... btapa cintanya abu lahab pd rasulullah sblm rasulullah dlantik sbagai rasul....

bayangkan.... seseorg yg sgt rapat ngan rasulullah... sgt syg kat rasulullah.... bangun n mengancam nak baling batu kat rasulullah... just kerana dia x puas hati... knapa nk bw ajaran baru... dia dah jdik lelaki terpengaruh kat mekah.. nanti hilanglah pengaruh dia.. knapa bukan dia yg jdik rasul.. knapa bukan pemuka2 quraisy (pembesar2) yg jadik rasul.. knapa rkyt biasa yg x kaya sgt tuh.. ank sedara dia??

apa yg abu lahab tuturkan?? "celakalah kamu.. krana niey kamu kumpulkan ktorg??" n Allah balas ngan mencelakakan abu lahab.. (niey ayt 1 lagi tau)

Allah mencelakakan tgn abu lahab sbb tangannya yg diangkat utk baling batu..

pastu abu lahab niey mengomel2 lg... "jika apa yg dkatakan Muhammad itu benar, maka aku tebuslah darinya dgn harta benda n ankku" mknenya.. abu lahab niey nak tebus diri dia kat Allah.. nah amik smua harta n ank2 aku.. tp aku x nak wat apa yg Allah suruh tu n x nk tinggal apa yg Allah larang tuh... bleh plap dia tawar kat Allah yg Maha Kaya tu ngan menda2 murahan yg dia ada... sbb tulah turunnya ayt yg kedua... smua harta yg dia usahakan x berguna pown...

ayt ke3... Allah telah mengcop abu lahab niey.. mmg akn msk neraka... so.. sgt kesian yer ank2... dia baru je knal islam... n then dia pilih utk menentang.. n then Allah da x bg peluang.. mmg Allah tahu yg dia mmg x kan beriman...

kita... Allah bg berjuta2 peluang utk kembali padanya.. kita x dpt lg cop Allah tu.. wallahualam kalo Allah da cop kita tp kita mmg x tau... so.. trus brusaha sdaya upaya... utk cuba mendekatkan diri kita pdNya... iA..

but then... walau abu lahab niey dicop... n rasulullah tahu abu lahab niey x kan beriman.. Rasulullah pergi jgk rmh dia.. jiran je kan.. utk smpaikan islam... ada yg ckp smpai 100 kali... tp sy percaya mungkin lebih dari tu... rasulullah cuba jgk nk smpaikan.. so.. sape lah kita utk mengcop2 org... abu lahab niey da dcop Allah tp x menjadi alasan pown utk rasulullah x menyampaikan ad-deen kpd bapa saudaranya niey...

so.. jom.. target smua org.. smua org ada harapan utk kmbali pdNya.. iA... penuhkan syurga Allah iA... <3

ayt 4 n 5... disebalik kejahatan suami ada isteri yg menyokong.. keh2.. pribahasa baru cipta td... ummi jamil.. jamil tu cntek kan?? tp Allah hinakan dia ngan bagi gmbaran yg agk selekeh r.. bw kayu api ngan tali sabut.. (tali utk ikat kayu api tuh) kat leher ada tali sabut.. biasa kat leher org letak perhiasan.. intan permata rantai.. tp Allah bg dia pkai tali sabut yg mmg x fasionable lgsung r.. utk menghudohkan ummu jamil nieh..

bila ummu jamil dgr je pasal ayt nieh trus dia cari rasulullah.. time tu rasulullah duk ngan abu bakar tp ummu jamil niey nmpk abu bakar je.. kuasa Allah yg tlh menghijab pandangan ummu jamil nieh..

so ummu jamil niey pown mengomen2.. "betul ke rasulullah ckp mcm tu?? dia nmpk ke aku bw kayu bakar n kat leher aku ada tali sabut??" abu bakar pown back up.. "bkn rasul yg ckp.. Allah yg ckp.." ummu jamil ckp.. "allah engkau niey.. duk back up dia jah.." (he2.. of coz dialog sbnr bkn mcm niey.. maybe lebih ekxtreem.. hu2.. sy bc ayt dia skema sgt.. x best lak.. kih2..)

dorg berdua niey mmg penjahat tegar r.. mmg x berhenti2 wat jahat kat rasul kesayangan kita niey.. abu lahab buang najis, kotoran dpn rumah Rasulullah... ummu jamil tabur2 duri spnjg jln yg Rasulullah nk lalu...
n mcm2 fitnah dorg reka...

so berbalik pd kita.. mmg org yg bw islam niey mmg akn dtentang.. x dsukai oleh segolongan yg urm.. sgt kesian.. yg Allah x syg r... sbb kalo Allah syg.. Allah akn bg pengetahuan ttg agamaNya.. so jom doakan dorg.. jgn mengutuk.. smoga mreka mendpt kasih syg Allah... sbb Allah Maha Penyayang.. kasih sygNya cukop utk smua org.. iA..

n sgt2 sedih kalo penentang2 tegar niey dari ahli keluarga kita sndrik.. rasa berat.. rasa kesian.. rasa serba salah kan... sbb tu kne byk doa lg.. hu2.. sbb bilamana yg mnentang tu org2 yg rapat ngan kita.. mak, ayh, abg, akak kita sndrik... rasa letih, malas, x kuat sbb x der org nk back up kita.. sbb tu ada immaginary keluarga.. means.. usrah kita.. usrahmate kita tu lah tmpt kita mengadu sgala keletihan, kesusahan, tangisan, suka duka bersama.. iA... sayangi usrahmate anda.. kuatkan hbgn sesama akhawat laen n paling penting kuatkan hubungan ngan Allah.. sbb tu indicator t'baek.. makin rapat kita ngan Allah.. Allah akn permudahkan urusan dunia kita, hbgn kita ngan manusia laen.. iA... <3

wallahualam... n slmt b'amal...
salam...

5 comments:

nur syafiqah azizi said...

jzzk for the note..rasanya ada kecelaruan dekat perenggan yg ckap pasal dpt susu every monaday..abu lahab or abu talib yg dapat?

Nur said...

abu lahab.. komferm.. hu2.. wallahualam.. abu talib telah dringankan azab neraka.. dia menerima siksaan yg paling ringan.. dia duk kat hujung2 api je.. urm.. kat puncak api tu r.. but walau tapak kaki dia je yg kena api neraka tuh otak dia tetap mendidih.. means.. walau sebahagian kecik jer bdn yg kne tp sluruh bdn rasa sakit api nraka tuh.. urm.. rasanya crita niey ada dlm dalam dkpn ukhuwah ke??? sy pown x sure.. nanti cek balik n try tnye org laen.. iA...

Nur said...

Diringankan Abu Lahab pada tiap-tiap hari Isnin dengan sebab dia membebaskan hambanya Thaubiyah kerana menggembirakannya dengan kelahiran al-Mustafa S.A.W.
(Riwayat al-Bukhari). (kitab Fathul Bari Syarah Sahih Bukhari karangan Imam Ibnu Hajar al-Asqalani pada jilid 9 kitab al-Nikah muka surat 43 dan 48 ada menyatakan hadis seperti di atas.

sy jmpe niey dlm blog niey: http://al-muqorrobun.blogspot.com/2011_02_01_archive.html

Nur said...

Demikian lagi Abdul Uzza yakni bapa saudara Nabi yang dikenali sebagai Abu Lahab yang kuat memusuhi Nabi telah diberi keringanan siksa neraka oleh Allah pada setiap hari Isnin hanya kerana beliau memerdekakan seorang sahaya yang menyampaikan berita kelahiran Nabi kepadanya. Juga mengorbankan seratus ekor unta untuk dijamu dan disedekahkan kepada orang ramai kerana kesukaannya dengan kelahiran Nabi s.a.w.

niey dlm blog niey... prenggan last2.. wallahualam... http://tibbilqulub.wordpress.com/2011/02/

Nur said...

jzkk syafiqah <3 kalo x tegur sy x tau pown ada hadis niey.. he2..