Monday, January 30, 2012

jantung berdegup kencang, peluh menitik2 membasahi bumi~

salam...
smoga sumer brada dlm redha Allah iA..
hu8...

ni jawapan pada soalan farah epp...
x tau knape x lay post comment...
maybe Allah nak sy tulis post panjang lebar pasal benda niey...
coz benda niey bkn bley dibicarakan pendek2 pown..
kang silap paham lak...

hu~beri aku kekuatan ya Allah...

kdg2 time usrah sy x sdr apa yg sy ckp....
tp bley ckp fluently...
sperti ada kuasa laen yg membuka mulut sy n mnuturkan kata2..
n bila itu terjadi biasanya kata2 suara tu akn menyentap hati sy..

kata2 yg seolah2 nak mnegur silap sy..
n bila benda 2,3 minit tu terjadi..
sy akn b'peluh2...
"wa~ sedap2 jer ak ckp.. ak pown mcm tu"

sgt2 sdr yg Allah sntiasa memerhati..
n sgt aware yg Allah nak bg pringatan tu...
n ayat as-saff (61:2-3) akan berkumandang lg dtelinga....

tp kdg2 kalah juga ngan keinginan nafsu yg mronta2...
masih x mampu nak mnundukkan nafsu...
Allah pown mencelup nafsu 3 kali dlm nraka bru dia ngaku Allah tu tuhan...
sbgai manusia biasa.... wa~sshnyer..
mmg tabik spring toing2 kat org yg mampu kawal nafsu dorg...
kat org yg mampu tunggang nafsu bukannya ditunggang oley nafsu...

n sgt2 cmburu kat org yg mmg dari kecik dijaga, dididik ngan agama yg smpurna..
yg mmg x terlibat ngan apa2 xtvt yg mrosakkan hati...
arap2 dpt didik ank2 mcm tu..
seperti ali yg x pernah sembah berhala... karramallahu wajhah~

bila sdr diri x mampu nak kawal diri sndrik..
bru phm mcm mne prasaan org2 kafir quraisy yg tahu bhwa Allah tu tuhan..
tp x mampu nak lwn keinginan hati... x mampu nak menghambakan diri..

macam abu jahal yg berdoa...
"jika yg dibawa oleh Muhammad sungguh benar disisiMu Ya Allah, maka hujani saja kami dengan batu dari langit"
betapa rasa sombong dan bangga diri mengatasi keimanan pada Allah...
nauzubillah... moga2 ita dijauhan dari sifat niey....

org2 arab jahiliyyah dulu mmg lulus dalam bab rububiyyah pada Allah... percaya Allah yg menghidup n mematikan.. percaya Allah yg memberikan rezki... percaya Allah yg menjadikan alam...

tapi fail bab uluhiyyah... percaya hanya Allah satu2nya tuhan, mengesakan Allah.. sembah hanya Allah satu2nya...

sebagaimana syaitan.... percayakan Allah, malah dorang da tgk Allah pown.. tp just percaya pada Allah x cukup utk tmph tket ke syurga... iman tu dari segi hati, lidah n perbuatan....

n sesungguhnya jika Allah x menjentik prasaan kita........
jika Allah x mengizinkan......
x mungkin kita jdik org islam sjati pown~

org islam yg bley msk syurga tu..
islam yg mmg sjati..
yg just pandang Allah jer dlm setiap benda yg dia buat..
kalo perbuatannya x mnyumbang pd islam dia akn tinggalkan...
btapa hebat muslim sjati tu~

kesimpulannya farah yg kucintai kerana Allah......

urm.. 
da ada smgt nak tinggalkan tu pown da ckup bgos.. 
alhamdulillah...
tp kne slow2 kowt.. 
x smestinya kte dpt tinggalkan dgn mendelete crita2 yg ada dlm hardisk tu je.. 
prasaan nk tgk tu akn dtg balik slagi jahiliyah dlm hati x terbuang.....
sepertimana Rasulullah mintak dorg pecahkan berhala tu time pembukaan kota mekkah..
sebelum tu jiwa dorg da terdidik ngan membenci berhala..
percaya Allah satu2nya tuhan....
barulah dorg dpt pecahkan berhala2 tu tanpa rasa serba salah, segan silu.... 

so.. 
kte kne pnuhkan waktu kita ngan amalan2 yg dichentai Allah agr kita x punya masa utk jahiliyyah.. 
n sperti biasa....
praktikalnya amatlah susah berbanding berkata2.. 
kdg2 kita bg alasan 
"urm, crita niey bermanfaat jgk niey"
 n 
"alah.. sumer crita ada baek n buruknya.. kte kne pandai2 r tapis" 
pmikiran mcm tu sgt bahaya... 

Ada akhawat yg menghukum diri dia ngan apa2 amalan cam puasa ke, habiskan al-quran 1 juz dlm sehari ke kalau crita2 yg dia tgk melalalaikan dia dari smyg n amalan2 sunat yg biasa dia buat.. 

time kat asrama maybe kte bley distract diri ngan kwn2, study n sbagainya tp bila kat umah tu r.. 
he8.. 
sy pown tkowt2 je nak balik umah.. 

tp kita yg kat umah tu lah kita yg sbenarnya.. 
coz tanpa pengaruh kwn2, masa kita byk... x der kerja.. x tau nak wat apa.. 
apa yg kita wat kat umah tu lah kte yg sbenarnya.. 
n sy yg kat umah pown sgtlah truk.. 
nak stdy,bce buku malas... 
maen msk2, drive adk g mne2 ke rajin r.. uhu~ 
sy yg sbenarnya sgtlah truk...

so... apa2 pown...
kne settlekan hubungan ngan Allah.. 
kalo kita yakin sepenuhnya pada Allah..
kalo kita benar2 cintakan Allah...
kita akn mampu tinggalkan apa aja...
bkn saja crita2 tu.. lelaki... muzik.. games..
apa2 aja....
urm.. sy pown x smpai tahap tu lagi.. 
in progress iA...
byk agi yg perlu dibaiki....

huh~sesungguhnya sy mmg manusia biasa jah...
yg banyak cela n noda..
moga Allah bantu kita berubah ke arah yg lebih baek..
moga kita sntiasa brada dijalanNya yg lurus niey... ameen...
k... luv u fillah syg... salam.....

4 comments:

Balqis Abdullah said...

syukran ukti buat post nie tuk sy...sy rasa mang ramai yg de masalah mcm sy nie...sy boleh delete sma citer2 melayu or English, tpi bab korea nie susah ket..huhu...InsyAllah qassy, sy akn cuba...huhu..

-blog adk awk pon best cam awk..;)

Raudhatul Asrar said...

Salam ziarah ukhti..post nie m'buatkn ana tertarik utk memberi komen..sbb mmg bnde ni lau dilihat mmg problem yg perlu diambik berat..kerna kita kne mnjaga stiap anggota kita dari terjebak maksiat.Tanpa kita sdari coz nafsu ni lau kte lemah kte akn terjebak juga..so,kena bermujahadah besar la kita..update iman selalu n istiqomah..terima kasih ats post yg bermanfaat ini..uhibbu jiddan.

Nur said...

farah: urm... x dinafikan org2 korea pandai wat crita n tiap2 bulan ada jer crita2 baru... n org skeliling kte pown slalu bercerita ttg pelakon2, penyanyi2 korea... sbb tu lah kte perlukan usrah... utk saling menguatkan antara satu sma laen... iA bila kita ada kwn2 yg sefahaman, kte bley bantu membantu n saling mengingatkan.. iA.. maybe benda niey mkn masa yg berbeza utk stiap individu.. ada org sebulan, ada org stahun... n maybe ada yg smpai 3,4 tahun... wallahualam... harap kita x amik masa yg lama sgt r... coz benda2 niey ibarat beban2.. kte kan nak melalui jln yg panjang lagi sukar.. so.. kte perlu buang beban2 yg melambatkan n menyukarkan perjalanan kita... seperti kata Raudhatul Asrar... perlukan mujahadah yg sgt7564 besar!!! iA Allah tau mana yg terbaek utk kita... setahun ke 3,4 tahun ke.. yg penting kte usaha.. iA...

Nur said...

Raudhatul Asrar: wslm.. jzkk ziarah...iA.. jom kita berpesan2 ngan kebenaran, berpesan2 ngan ksabaran...